Garp träffar Lideco – som prisats med Volvo Cars Quality Excellence Award

lideco-garp.jpg

Efter en färd genom ett idylliskt svenskt landskap med skog och böljande åkrar är vi framme i orten Dalstorp. Här finns företaget Lideco, som är marknadsledande inom verktygskomponenteter till den plåtformande industrin. De levererar till både små och stora företag. Några av de största kunderna finns inom bilindustrin, så som Scania, Volvo Cars och Volvo Trucks. Nyligen uppmärksammades företaget med utmärkelsen, Volvo Cars Quality Excellence Award, då deras arbete uppfyller en rad kriterier inom produktkvalitet, leveransprecision, logistik, och effektiva ledningssystem.

Vi från Garp är på plats och träffar Eva Ferngren-Rosell, ISO och e-handelsansvarig samt Peter Nilsson, VD. Efter en rundtur i de helt nyrenoverade, och mycket fräscha lokalerna, slår vi oss ner tillsammans i personalrummet. Vi har gått igenom allt ifrån leverans till produktionsavdelning, där vi fått visat för oss hur den dagliga verksamheten fungerar tillsammans med Garp. 

”Garp är effektivt och enkelt att använda”
Garp har funnits med Lideco ända sedan 1987. Under årens lopp har man hunnit utveckla systemet så att det passar som handen i handsken och optimerar samt stödjer deras processer. Affärssystemet används hela vägen från offert till leverans och har stöd för reklamationshantering, tidrapportering och scanning. ”Det är ett effektivt och smidigt system, som är enkelt att använda. Samtidigt är det flexibelt och går att anpassa efter företagsunika behov. Vi utvecklar det kontinuerligt och kopplar ihop händelser, allt för att förbättra, minska administrativ tid och antalet klick. Vi är väldigt nöjda, så förhoppningsvis blir det 30 år till!” säger Peter Nilsson, VD.

Styrkor vid enstyckstillverkning
”Fördelen med Garp i vår dagliga verksamhet är att det fungerar så bra även med enstyckstillverkning. Vi får ofta ordrar på 1, 2 eller kanske 3 stycken och då är Garp klockrent” berättar Eva Ferngren-Rosell. Garp har även stöd för att produktionsplanera direkt mot kundordern. För kunder som jobbar direkt mot slutkund är det väldigt användarvänligt att inte behöva skapa separata tillverkningsordrar, något som brukar vara mycket uppskattat hos tillverkande bolag.

Kvalitetspris som en av Volvos bästa leverantörer
Lideco satsar på att ge bästa möjliga service och tittar mycket på hur man kan modernisera och förbättra kundens beställningsupplevelse. De var snabba med att införa e-handel, och nu senast har de utvecklat en sammankoppling med Garp till kundernas egna beställningssystem. Beställningslistorna går då rakt in i Lidecos ordersystem, och med hjälp av en koppling till kundens inköpsavtal kan de genom bara ett klick få tillbaka en prissatt fil. Denna lösning sparar både kunderna och Lideco mycket tid, samt att det blir färre felkällor. ”En artikel behöver egentligen inte skrivas mer än en gång” berättar Peter.

Lideco är inte heller rädda för att rekommendera lösningar och utveckla kundernas idéer. Man säljer en lösning, snarare än en produkt och engagemanget är stort för att leverera den bästa lösningen till kunden. Ett arbetssätt, som i kombination med deras enkla beställningslösningar och noggranna leveranser, har lett till mycket uppskattning och nöjda kunder. Nyligen fick de en utmärkelse av Volvo Cars ”Volvo Cars Quality Excellence Award” som årligen delas ut till Volvos främsta leverantörer. ”Det är något som gör oss mycket stolta, och ett kvitto på att det vi gör är rätt” Avslutar Peter Nilsson.