Hagab ökar lönsamheten med stöd av Garp

Bilden visar en man hos Hagab industri som jobbar

Att ha ordning och reda i sitt affärssystem är viktigt, det vet Hagab Industri som efter en tids fokus på utveckling av interna processer har genererat en rad med nya insikter och möjligheter i sitt användande i Garp. Vi har träffat Fredrik Olsson som är Systemadministratör och Robin Thalin som är Produktionschef och här berättar de om det arbete de har gjort.

Hagab, som använt Garp sedan år 2000, använder alla delar i Garp, försäljning, lager, inköp, material- och produktionsstyrning, tidrapportering och även reklamationshanteringen. Man har också ett mycket gott samarbete med sitt GarpCenter som hjälper dem med speciallösningar och agerar bollplank.

Saknade systemstöd för processerna

Fredrik Olsson började på Hagab 2019 och såg snabbt som nyanställd en stor potential till att utveckla de interna processerna gällande artiklar, stycklistor och standardpriser i Garp.

- Vi hanterade en del processer utan systemstöd och saknade även en del information vilket ledde till att vi fick begränsad koll våra flöden i produktionen. Vi saknade uppdaterade processer som finns på plats i produktionsflödet idag. Dessa processer har gett oss nya insikter i hur vi bör planera våra operationer internt för att vi som leverantör ska kunna vara mer flexibla och snabbare i våra leveranser till kund, berättar Fredrik.

Vad är då framgångsfaktorerna för Hagab och deras resa?

Fredrik berättar att han började med att lägga in rätt kapacitet på alla produktionsgrupper och lägga in kötider mellan operationerna. Med kötiden förändrades planeringen så att sista operationen alltid planerades till dagen före leverans.

- Nu har vi kontinuerlig kontroll av kapacitet och beläggning som vi använder som beslutsunderlag för leveranstider och personalstyrka. Vi har också lyckats göra rätt rekryteringar och har fantastisk personal, förklarar Fredrik.

- Vi har använt övningsbolaget mycket där vi har testat att lägga in kötider på en artikel för att se vad utfallet blir. Jag har även fått bra tips från vårt GarpCenter så nu behärskar vi det mesta själva. Jag har tidigare jobbat i andra affärssystem och vet vad man kan förvänta sig. Vi använder nettobehovsberäkningen för att med hjälp av systemet skapa tillverkningsordrar och inköpsordrar, säger Fredrik.

Fredrik berättar att de samarbetar mycket inom bolaget och att alla hjälper varandra och de löser de problem som uppstår i produktion, det kan vara att ändra i lagret, i materialplaneringen eller orderstorlek när de ser att det har blivit fel.

Nu har vi ordning och reda

Robin berättar att i produktion går man alltid via körplanen och priserna kalkyleras och uppdateras varje natt. Det här innebär att produktionsledaren inte längre behöver springa ut och kolla att produktion har rätt dokument och säkerställa att de jobbar med rätt grejer. Nu jobbar alla uppifrån och ner i körplanen.

- Vi vill att systemet ska göra jobbet åt oss, det ska inte göras manuellt. Affärssystemet ska stödja produktionen, och jag tycker Garp fungerar väldigt väl för detta, förklarar Robin.

Fredrik är väldigt nöjd med att ha skapat en egen körplan för att göra nya beredningar.

- Det här underlättar väldigt mycket när vi har kunder som vill beställa artiklar som inte finns i artikelregistret. Vi har en specialartikel som är baserad på en standardprodukt. Säljaren anger bredd, höjd, material och lackering som fördefinierade textrader på ordern. Operationslistan för specialartikeln är en standardoperationslista med stansning men jag har lagt till en operation ”Beredning” först. Då kan jag gå in och bereda artikeln, jag kan även justera materialet baserat på måtten innan vi släpper den vidare till produktion, säger Fredrik.

Har ökat omsättningen med 25 procent

Nästa steg för Hagab är att nyutveckla och vidareutveckla sina produkter. Om man ser till pengar och tid – vad har de tjänat? Ja, det är imponerande att se att Hagab har gått från en omsättning på 60 till 80 miljoner och ökat lönsamheten med 25% med bibehållen personal. 

Fredrik och Robins 3 bästa tips:

  • Börja med att få ordning på grunden och använd övningsbolaget för att prova dig fram.
  • Involvera produktion i processen så att ni ser vad de behöver.
  • Förklara för alla varför vi gör detta och till vilken nytta, då blir det enklare att få med sig alla på resan.

Om Hagab

Hagabs produktområden är brandskyddsprodukter (spjäll och backströmningsskydd), ventilationsprodukter (huvar, galler och spjäll) samt Teknik och styr.  Kunderna består främst av grossister och entreprenörer inom ventilation. Företaget grundades 1985 och ingår i Herencokoncernen som omsätter 3,3 miljarder på 33 bolag. Här kan du läsa mer om Hagab

Läs mer om Affärssystemet Garp här