Ekeby Möbler AB
Ekeby Möbler AB är ett av många företag som växt i takt med e-handelsindustrin. Idag har verksamheten spridits utanför butikens väggar och det levereras ordrar till hela Sverige.
Smarta lösningar stödjer snabbt växande e-handel
Ekeby Möbler AB är ett av många företag som växt i takt med e-handelsindustrin. Idag har verksamheten spridits utanför butikens väggar och det levereras ordrar till hela Sverige. ”Det gäller att hänga med och befinna sig där kunden är” Berättar Ingela Jönsson, IT-ansvarig på Ekeby Möbler. ”Vårt affärssystem stöttar oss i det arbetet och utgör navet och grunden för nästan all vår verksamhet. Garp är en viktig del för att kunna leverera den trygga och goda service vi strävar efter.”
39 år av obereoende konkurrenskraft
Med 39 år i branschen kan Ekeby Möbler sin sak. Personlig service, goda leverantörsrelationer och en vision om att ständigt förbättras har gett dem flera utmärkelser. Några av dem är ”Helsingborgs bästa butik”, ”Årets företagare” och ”Årets möbelbutik”. Att vara sin egen utan att vara beroende av någon kedja har sina fördelar. De slipper dyra mellanled och kan pressa priserna på kvalitetsvaror från flera populära tillverkare och leverantörer, vilket ger konkurrenskraft.
Smarta lösningar och processer
Både e-handel och butikverksamhet, med många olika produkter i olika varianter, gör att order, logistik och lagerhantering är en viktig del i Ekeby Möblers verksamhet. Det kräver full koll på flödet och ställer krav på smarta lösningar. För att arbeta effektivt använder man sig både av special- och standardlösningar i Garp och har flera integrationer. En av speciallösningarna är deras handdatorlösning som är direkt kopplat till affärssystemet. Det har underlättat och förenklat det dagliga arbetet avsevärt både när det gäller in- och utleverans, lagerdistribution, saldo och inventering. ”De som är gladast är lagerpersonalen, eftersom de inte längre är bundna vid datorn” säger Ingela.
Nära kontakt med Garp
Ingela som arbetar som IT-ansvarig på Ekeby Möbler diskuterar ofta förbättringsförslag både med Garps produktavdelning och sitt Garpcenter. ”Det gäller att vara proaktiv och hitta nya smarta lösningar, här finns mycket tid och pengar att spara. Fördelen med Garp är att det är väldigt flexibelt och användarvänligt. Det går att anpassa det ytterligare med hjälp av vårt GarpCenter för att passa vår verksamhet optimalt” avslutar Ingela.