Elvine
Att vara ett fashionföretag som inte har som mål att sätta trender, kan låta underligt. Men det är precis det som Elvine har som vision.
Att vara ett fashionföretag som inte har som mål att sätta trender, kan låta underligt. Men det är precis det som Elvine har som vision. De vet att egenskaperna kvalitet, funktion och passform, helt enkelt produkter med genomtänkt design, skapar den tidlösa elegans som många söker. Det tillsammans med mottot är att alltid ge det lilla extra är det Elvine står för och bakgrunden till deras framgång. - När man som kund köper en av våra produkter ska man alltid bli positivt överraskad, säger Mattias Edenholm, Export Manager på Elvine. Småsaker som ett innerfoder i fint mönster, en dold innerficka eller vattentätt material kan vara allt som krävs och skillnaden från en nöjd till en mycket nöjd kund.
Nyckeln till framgång?
Elvine är ett svenskt bolag under stark tillväxt även globalt. De befinner sig idag i 20 olika länder med över 1000 återförsäljare. Elvines framgång har många förklaringar. En av de främsta är att de sätter trygghet i fokus. Att uppfattas som ett tryggt varumärke, som alltid håller vad de lovar, tror Mattias är en grundsten och avgörande faktor i en bransch där konkurrensen är stenhård. Förtroende byggs upp av saker som att alltid leverera varor i tid och att ha produkter som fyller mer än förväntningarna. Är leverantörerna nöjda och med på banan, samt har intresse för produkten, kommer det lysa igenom och generera mer kunskap till kunderna.
Kontrollerad tillväxt en utmaning
Trygghet återspeglas också i hur de hanterar sin tillväxt. Fördelar och risker bör ställas emot varandra, vid exempelvis en stor orderförfrågan. Kan rätt kvalitet och leveranstider hållas? Växa långsamt bygger upp ett förtroende över tid och ger ett varumärke som kan leva länge. Det är ett tankesätt som passar Elvines affärsidé, som inte har som vision att vara en modefluga. Kontrollen blir också betydligt större när utvecklingen sker under ordnade former. Utvärderar man sina risker och möjligheter blir det också lättare att hantera problem som uppstår, vilket det alltid gör när man är under tillväxt.
Mer tid till annat med affärssystem och rätt e-handel
Garp har funnits med hos Elvine sedan 2004, innan dess var det manuell hantering och excel som gällde. Christina Neely berättar att affärssystemet Garp har underlättat mycket för dem. Genom Garps partner GC solutions, som har varit Elvines affärssystemskonsult sedan implementationen 2004, har de bland annat fått större kontroll på artikelhanteringen och hela affärsprocessen. För knappt två år sedan fattade man ett investeringsbeslut i ny e-handelsplattform. I samband med detta valde man även att integrera Garp direkt till e-handelslösningen (Panagora). I ett gemensamt projekt med Panagora, GC Solutions och Elvine utvecklade man en integration som är dubbelriktad och hanterar artiklar, priser, prislistor i olika valutor samt lagersaldon och ordrar. Detta har inneburit att Elvine sparar tid till annat, tid som innan lades på uppläggning och dubbelregistrering av artiklar. Jeff Asterfjord, kundansvarig på GC Solutions lyfter även fler fördelar Elvine har vunnit med Garp;
- Genom ett större fokus på affärssystemstöd har Elvine vunnit flera fördelar. Bland annat slimmade orderflöden, lägre felmarginaler och snabbare kundleveranser, vilket brukar vara kritiska områden för fashionbolag.
Under åren som Elvine har växt med Garp har flera funktioner adderats. Tack vare förbättring av de egna processerna kan de nu ta tillvara på de funktioner som finns och är redo för större utmaningar i framtiden!
Elvines historia
Elvine grundades 2001 av Daniel Mänd - en ’boy of the streets’, med uppväxt i Kortedala. Detta har satt en stor prägel på Elvines kollektioner. Kläderna är alltså formade att passa den vanliga stadsbons beteende och behov. Intresset för kläder och dess kvalitet har Daniel sedan långt bak i tiden. Mormodern levde under andra världskriget i ett hårt drabbat Estland, där hon arbetade som sömmerska. När Ryssland invaderade fanns inget annat än lämna både arbete och hem, att fly till grannlandet Sverige blev en sista utväg. Mormoderns intresse smittade av sig på Daniel. En kombination av detta intresse och en vilja att representera Göteborgs oraffinerade gatukultur innebar starten av företaget. Nämnde vi att Daniels mormor hette Elvine?