Modeindustrin möter digitalisering, hållbarhet och tillverkning i närområdet

Modeindustrin

Modeindustrin står inför stora utmaningar, den digitala revolutionen gör sitt intåg och samtidigt ställs allt högre krav på hållbarhet och miljöfokus. Vi har träffat några av Garps fashionkunder och även fått en pratstund med en av lärarna på Textilhögskolan i Borås. De vi har pratat med är Sara Nevander, CEO på Sätila of Sweden, Fredrik Käll, Försäljningschef på 8848 Altitude, Karin Söderlind, CEO och medgrundare på House of Dagmar och Gabriella Wulff, universitetslektor på Textilhögskolan i Borås.


Nyfiken på att höra hur de ser på framtiden och vilka utmaningar de jobbar med? Följ med oss och träffa dem.

Viktigare att få produktionen närmare

Nya krav på korta vägar och kortare ledtider gör att man måste vara flexibel och snabbt kunna ställa om enligt efterfrågan. Logistiken blir en del av hållbarheten. Detta gör att det blir allt viktigare att ha produktionen geografiskt närmare.

På Sätila of Sweden stickas allt i Sätila men sömnaden är förlagd i Europa, men man jobbar för att ta hem även sömnaden, och kommer i år att ha ett par produkter sydda i Sätila. Utmaningarna är att få in fler människor med den unika kunskap som krävs för att vara stickare, dock finns det mycket kunskap hos Sätila of Sweden som man vill bevara och utveckla.

Även 8848 Altitude, som har produktion både i Sverige, Europa och Fjärran Östern, tittar kontinuerligt på möjligheten att flytta produktionen allt närmare. Kundernas köpmönster har förändrats från att i många fall ha lagt sina ordrar ett år i förväg, till att köpa färre varor åt gången, och med kortare ledtider. 

Även Textilhögskolan ser framåt att det krävs en flexibilitet i produktionsleden och att ha produktion närmare i Europa t.ex.

Digitala kundupplevelser - en omställning

Systemen behöver anpassas till att bli mer digitala mot kunderna menar Sätila of Sweden, och nu håller man på att införa en mer digital kundupplevelse för sina återförsäljare. Digitalisering innebär också att täcka upp för den köpupplevelse du missar när du inte går till affären längre, som kund vill man ändå ha den upplevelsen.


8848 Altitude ligger i framkant och har digitala showroom. Alla tryckta kataloger har skrotats och man har istället byggt en digital studio i Viared utanför Borås (där huvudkontoret finns) och en i München. Här har man haft över 100 digitala visningar och även haft två mässor.
Digitaliseringen funkar bra med befintliga kunder, den stora utmaningen är att attrahera nya kunder och expansionen av den nya distributionen digitalt?  

House of Dagmar berättar att det tar tid att ställa om, alla testar sig fram och det finns inga färdiga manualer. Detta är något man lärt sig genom pandemin. Det positiva blir att den globala världen kommer närmare och genom digitala verktyg är det lättare att sälja in kollektionen till inköpare över hela världen och man behöver inte resa så mycket längre.

Hållbarhet är ett stort begrepp

Sätila of Sweden designar produkter som är hållbara över tid trendmässigt men också slitstarka och tåliga. Ett exempel är ull som både är hållbart, nedbrytningsbart, slitstarkt och varmt. Du ska kunna använda samma plagg till flera användningsomrdåen. Din mössa du går med i skogen kan du även ha i stan och på så sätt behöver du inte köpa flera olika plagg.

House of Dagmars skapar tidlösa plagg gjorda i ”long-lasting”-material med ambitionen att erbjuda kläder med en längre livslängd än. Certifierad viskos, ekologisk bomull, kromfritt läder, mulesing-fri merinoull, återvunnen polyester, lyocellfibrer är några av materialen som används. Dagmars mål är att bli ett CO2 neutralt företag år 2025.

Hos 8848 Altitude arbetar med kläder som har anknytning till skidåkning, så en bra miljö är en förutsättning. All polyester som används består av återvunnet material. Tillverkningen av kläderna görs så miljömässigt bra som möjligt.

Och Textilhögskolan i Borås menar att den största utmaningen är hur vi lever över jordens resurser. Det senaste decenniet har det pratats mycket om miljö och sociala och ekonomiska aspekter av  hållbarhet. Det handlar om vad vi stoppar in, vilken typ av material och i det ligger också att ta fram nya material. Vi måste också ifrågasätta plaggens korta livslängd, jobba mer med återbruk, att återvinna och designa om plagg som vi inte längre använder.


Framåt ser vi sociala entreprenörer som startar verksamheter som sysslar med redesign och reuse. Det är också viktigt med transparens, det vill säga att företagen visar mer av hur produktionen går till. Det här är något som motiverar konsumenten att betala mer när kunden bättre förstår alla steg i tillverkningen och därmed också värdet av produkten.

Läs mer om Textilhögskolan i Borås

Läs mer om 8848 Altitude

Läs mer om Sätila of Sweden

Läs mer om House of Dagmar

Läs mer om Garp