Välkommen till Garps värld, Hydraulmekano i Lagan
Hydraulmekano i Lagan AB är ett mindre företag med stora och små kunder som tillverkar Hydraulcylindrar i världsklass. Kvalitet och driftsäkerhet är självklart för företaget. Man är det lilla företaget med stora muskler som sätter kunden i första rummet genom snabba besked, snabba leveranser om det behövs, och alltid säkra leveranstider.
Hydraulmekano i Lagan är en av Garps nyaste kunder och vi ringde Benny Granath som är VD och Marknadsansvarig för att hälsa dem välkomna.
"Gör inte avkall på kvalitéten – då står vi hellre över"
Med över 65 års erfarenhet av tillverkning och reparationer av hydraulcylindrar, ger man aldrig avkall på kvalité och miljöhänsyn. Kunderna är både stora och små främst maskinbyggare som har högre krav.
- Vi gör inte avkall på kvalitéten – då står vi hellre över. Det är viktigt för oss att hålla en jämn, hög kvalitét – att göra det på riktigt. Vi är kända för att göra bra produkter och vara bland de bästa alternativen när det gäller totalekonomi och driftsäkerhet, det är billigare att göra riktigt från början, säger Benny Granath som är VD och Marknadsansvarig på Hydraulmekano i Lagan.
Utmaningar med materialstyrning och kalkylering
Utmaningar som de hade tidigare gällde bland annat materialstyrning och kalkylering och man beslutade sig därför att se sig om efter ett nytt affärssystem. Beslutet att gå till Garp tog bara en månad och de körde igång skarpt redan i september.
Det var dags att komma tillbaka till Garp
Benny, som har jobbat i Garp tidigare, har varit på utflykt i flera andra affärssystem men tyckte det var dags att komma tillbaka.
- Det var ett enkelt val, jag saknade funktionaliteten och användarvänligheten i Garp, säger Benny. Jag är väldigt nöjd. Nu håller vi på att starta upp reklamationshanteringen. Vi har inte mycket reklamationer eftersom vi håller så hög kvalitét, men någon gång händer det att vi får tillbaka en produkt.
Har redan fått ner genomloppstiden
För att fortsätta den positiva utvecklingen jobbar man med att rationalisera och har redan en slimmad organistaion. Det är viktigt att hålla lovade leveranstider, och det hjälper Garp till med.
- Trots att vi bara har kört Garp i sex veckor har vi redan fått ner genomloppstiderna. Nu ska vi visa fler kunder att vi har ett bra koncept. Vi vet att vi har det och ska övertyga fler kunder och samtidigt behålla de gamla. Garp hjälper oss att visa vad vi kan lova beläggningsmässigt. Vi ser tydligt vad vi har för beläggning i våra produktionsgrupper och vi får också beslutsunderlag till framtida investeringar.
Man ska inte behöva ha kringsystem – allt ska finnas i samma system
Benny menar att det bästa med Garp är flexibiliteten och användarvänligheten.
- Man ska inte behöva ha kringsystem och det behöver man inte med Garp utan allt finns där. Alla kommer åt uppgifterna och det är lätt att lära medarbetarna hur man kommer åt det. Alla har kommit in bra i MPS:en och det funkar bra med avrapportering och slutrapportering, säger Benny.
Har lagt väldigt få konsulttimmar för att komma igång
Benny städade själv i artikelregistret och sedan konverterade man med hjälp av sitt GarpCenter, Lesjöfors Electronic. Det har fungerat bra. Benny skrattar generat när han berättar hur lite konsulttid de lagt för att komma igång.
Läs mer om Hydraulmekano i Lagan
Läs mer om Garp